tisdag 19 mars 2013

Tell the wolves I'm home av Carol Rifka Brunt


Jag har läst en så underbart bra bok som gjorde att jag glömde både tid och rum, Tell the wolves I’m home heter den. Än så länge finns den bara på engelska men jag har hört att den kommer på svenska till hösten, så om ni inte vill läsa den på engelska, läs den på svenska! Vad avundsjuk jag är på alla som har denna fina läsupplevelse framför sig!

Året är 1987, 14-åriga June har en enda vän i världen, hennes morbror Finn. Med honom känner sig June sedd och hon kan vara sig själv på ett sätt hon inte kan med någon annan. June känner att Finn är den enda som riktigt förstår henne. Därför rasar Junes värld samman när Finn dör i en sjukdom som ingen vet så mycket om men som mamman helst inte vill prata om, aids.

På Finns begravning syns en man smyga runt på kyrkogården och Junes mamma ber June och hennes syster Greta att hålla sig borta från honom, det var han som dödade deras morbror. Ett tag efter begravningen får June ett brev från mannen på kyrkogården, han heter Toby och säger att han var en speciell vän till Finn. Nu vill Toby träffa June för att prata med henne om Finn. June tvekar länge, ska hon våga träffa en helt okänd man som säger sig vara Finns pojkvän?

Det finns så mycket annat i boken som jag skulle vilja berätta för er, som till exempel June och Gretas komplicerade relation, Finns konstnärsskap och hans porträtt på June och Greta som spelar en stor roll i boken, men ni ska få läsa allt detta själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar