onsdag 8 februari 2012

Once av Morris Gleitzman

Morris Gleitzman är en mycket uppskattade australiensisk författare som skriver barn- och ungdomsböcker. Jag har läst hans bok Once som handlar om förintelsen, ett ämne som aldrig blir inaktuellt. Den 27 januari varje år uppmärksammas förintelsens minnesdag.

Bokens huvudperson Felix blir lämnad av sina judiska föräldrar på ett barnhem någonstans i bergen i Polen och där har han befunnit sig i tre år och åtta månader när vi möter honom. Året är 1942 och kriget är i full gång. En dag kommer nazisterna till barnhemmet och bränner alla böcker. Felix blir rädd för hans mamma och pappa jobbar med att sälja böcker och Felix tror nu att hans föräldrar kan vara i fara. Felix lämnar barnhemmet och ger sig ut på ett mycket farligt äventyr i det ockuperade Polen för att finna sina föräldrar. På vägen möter han Zelda som precis blivit föräldralös, de tar sällskap och kommer snart till en stad där judar har blivit samlade i ett getto, där träffar de Barney, en snäll tandläkare som ger barnen skydd.

Jag tycker synd om lilla Felix som inte förstår nazisternas budskap, han har fått höra att Hitler är en stor och klok man och Felix säger upprepade gånger: ”Thank you, God, Jesus, Mary, the Pope and Adolf Hitler”. Snart blir dock Felix varse vem Hitler egentligen är och vad han har för planer för judarna.

När jag läste sista sidan i Once trodde jag att det var sista gången jag läste om Felix, men vilken tur jag har, Morris Gleitzman har skrivit två böcker till om Felix; Then och Now. Jag är säker på att jag kommer sluka dem liksom jag slukade Once, jag är väldigt spänd på att få veta vad som händer med Felix. Gleitzman är väldigt duktig på att skriva och beskriva situationen från ett barns perspektiv, jag kan verkligen rekommendera er att läsa Gleitzman!

2 kommentarer:

  1. Finns någon av hans böcker översatta till svenska?

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att de finns översatta till svenska, men jag hoppas verkligen att de kommer översättas!

    SvaraRadera