onsdag 1 februari 2012

De som går igen av Marcus Sedgwick


Jag har tidigare skrivit om Marcus Sedgwicks roman Revolver som jag gillade väldigt mycket, därför läste jag med spänning även hans senaste bok De som går igen.

De som går igen utspelar sig i ett östeuropeiskt land någon gång under 1600-talet. Peter och hans far Tomas har precis flyttat till den lilla byn Chust och Peter förstår att något inte är som det ska när hans pappa börjar gräva en vallgrav runt huset. Tomas arbetar som skogshuggare och de har så länge Peter kan minnas rest runt utan att någonsin ha en fast boplats. Med sig på alla resor har Tomas släpat en trälåda med hemligt innehåll, Peter får absolut inte vet vad som finns i den.

När de döda börjar resa sig ur sina gravar är byn Chust ingen säker plats att vara på, men kan Peter och Tomas rädda sig själva och de andra byborna från vampyrerna som härjar?

Marcus Sedgwick har gjort en väldigt grundlig research för att kunna skriva De som går igen, han har tittat på de riktigt gamla vampyrmyterna och låtit dem komma fram mitt ibland dagens Twilightvampyrer. Boken är spännande trots att jag känner mig ganska mätt på vampyrer vid det här laget! De som går igen är en läsvärd roman.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar