söndag 18 mars 2012

Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo

Äntligen kom Lisa Bjärbos andra bok ut! Ända sedan jag läst hennes debutbok Det är så logiskt alla fattar utom du, har jag väntat på hennes andra skönlitterära bok och här är den alltså; Allt jag säger är sant.

Allt jag säger är sant handla om Alicia som går naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, som hon valde att gå för att hennes vän Fanny skulle välja det. Alicia trivs inte riktigt på gymnasiet, hon känner att det är meningslöst att bara sitta och lyssna och göra som läraren säger, hon vill ju utföra stordåd och det funkar inte på gymnasiet. Alicia tar beslutet att hoppa av och börja jobba på café. Varken Fanny, Alicias föräldrar eller syven på skolan blir glada, de försöker få henne att tänka om, men Alicia står fast vid sitt beslut. På caféet sliter hon med att torka bord, diska, servera och räkna kassan. En dag händer något fantastiskt, en grekisk gud kliver in genom dörren, Isak.

Allt jag säger är sant är en mycket bra bok, karaktären Alicia är väldigt levande och sprallig. Hon är sig själv och vågar gå sin egen väg och det är så härligt att läsa om sådana personer!

Lisa Bjärbo berättar om sin bok:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar