tisdag 13 mars 2012

Blod, eld, död av Ika Johannesson och Jon Jefferson Klingberg

Blod, eld, död handlar om den svenska metalscenen och jag måste erkänna att metal inte är my cup of tea, anledningen till att jag ändå läst boken är att jag såg Ika och Jon prata om boken på ett seminarium på Bok- och biblioteksmässan i september. De pratade om hur metalgenren växt fram i Sverige och om flera kända svenska band, men också lite om hur det ser ut utomlands. Det var intressant att höra Ika och Jon prata om metal, de kan allt om musikgenren och de är genuint intresserade och det märks även i deras bok.

Författarna skriver en hel del om den mörka sidan av metal, hur flera band säger sig vara satanister och att flera bandmedlemmar under årens lopp har tagit livet av sig. Det är skrämmande läsning och så långt ifrån de positiva känslor som jag förknippar musik med. Jag tror att det är en fördel att gilla metal om man ska läsa Blod, eld, död, men även ett musikfan non metal som jag kunde uppskatta boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar