tisdag 17 april 2012

Det borde finnas regler av Lina Arvidsson

Lina Arvidssons har skrivit en väldigt bra debutbok som jag skulle vilja slå ett slag för. Den handlar om Mia som bor in ”the middle of nowhere” för att uttrycka sig med hennes egna ord. Mia går på högstadiet och precis som hennes vänner Karl och Mirjam längtar hon till den dag då hon ska börja på gymnasiet i den lite större staden en bit bort. Redan nu övar de sig på att vara vuxna bland annat genom att dricka kaffe och rödvin samt att äta oliver, för det måste man kunna om man är vuxen, på Åhléns servering äter de oliver i mängder.

Mirjam har börjat träffa en man i fyrtioårsåldern och det tycker Mia och Karl inte är ok, han är ju gubbe! Mia och Karl börjar spionera på Per för att hitta något som kan få Mirjam att ändra uppfattning om honom. Själv träffar Mia Vlad som är en helt underbar kille med hängslen och hatt.

Mia och Mirjam är inte särskilt populära, de är bara sig själva och verkar trivs ganska bra med det trots allt och det är så härligt att läsa. Boken är skriven på ett humoristiskt sätt och jag tänker att om jag hade känt Mia och Mirjam när jag var lika gamla som dem så hade jag älskat att få umgås med dem. Jag hade haft många roliga stunder då for sure.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar