fredag 20 november 2009

Djävulens märke


Djävulens märke är Magnus Nordins senaste bok. Jag har hört att Magnus böcker ska vara väldigt spännande, men har inte tagit mig tid att läsa något av honom, förrän nu! Jag ångrar inte att jag började läsa Djävulens märke för när jag väl börjat kunde jag inte sluta. Detta är en ruggig bok som verkligen passar för årstiden.

Den ordinarie läraren Hanna på Katarinaskolan är sjukskriven och i hennes ställe kommer vikarien Malin Lärka, en mycket speciell kvinna som faktiskt lyckas tämja Ellas klass, 9c, även kallad värstingklassen. Ella är huvudperson och det är hon samt läraren Patrick som på olika sätt förstår att Malin inte är som alla andra.

Malin får inte stanna på skolan så länge, för Hanna kommer tillbaka, men Hanna hinner inte jobba så länge för en morgon hittas hon hängd i ett av skolans klassrum. Malin tar Hannas plats permanent och märkliga saker börja hända, både i och utanför klassrummen. Patrick börjar nysta i Malins förflutna liv i USA, där hon var lärare på en skola i Salem, det han hittar kommer ingen att tro på.

Var Malin skyldig till Hannas död? Är Malin orsak till att eleverna har börjat höra uppmuntrande röster i huvudet, vilket har höjt deras betyg? Ella tror att Malin ligger bakom allt. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken förrän jag visste vad det var Ella och Patrick lyckades klura ut om Malin, när jag visste var jag tvungen att läsa ut boken för att veta hur det skulle sluta. En bra bok med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar