lördag 14 november 2009

Som jag vill vara


Som jag vill vara av Katarina von Bredow handlar om Jessica, 15 år. Jessica är kär i Arvid och på en fest innan de är ihop har de oskyddat sex tillsammans. De blir tillsammans efter det och livet leker. Tiden går och Jessicas mens uteblir. Hon vågar inte berätta för någon och allra minst för Arvid. Hur ska hon göra?
Vi får följa Jessicas kamp mot alla som tycker att abort är det självklara valet och sina egna tankar om att hon faktiskt dödar ett barn om hon gör abort. Alla säger att hon är ung och kan få barn senare men Jessica tänker att det blir ju inte samma barn som hon har i magen nu. Arvid vill inte ha barnet utan Jessiva står ensam. Jessicas mamma vill inte heller att hon ska behålla barnet. Jessica trotsar alla och beslutar sig för att behålla barnet. Mot alla odds kämpar hon och barnet i magen.

Boken är fängslande och jag kunde inte sluta läsa. Jag ville veta hur det skulle gå för Jessica. Den är helt klart läsvärd! Jag kan dock tycka att författaren får det att låta lite för lätt för Jessica att behålla barnet. Jag tror inte att det skulle vara så lätt att vara 15 år och vara i Jessicas situation men i böcker är allt möjligt!

Ta och läs Som jag vill vara! Du kommer att gilla den! Jag själv ska leta fram fler böcker av denna författare och kasta mig över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar