tisdag 1 mars 2011

Ardelius x2

Jag började läsa Bara kärlek kan krossa ditt hjärta och förstod inte då att det är en fristående fortsättning på romanen Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket som är skriven på kortprosa. Jag läste därför den första boken efter jag läst den andra, men det visade sig inte vara några som helst problem.

I Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket (inandning, lång titel!) får vi möta Morris som har konstiga skilda föräldrar och som träffar en underbar tjej som heter Doris. Den känns mer poetisk än en vanlig bok och det tycker jag gör känslan av kärleken starkare. Det är en fin bok!

I Bara kärlek kan krossa ditt hjärta fortsätter vi att följa Morris och hans förhållande till föräldrarna och hans kärlek, denna gång är det en vanlig roman, men jag tycker att Ardelius ändå har lyckats behålla den där poetiska känslan i språket. Det är spännande att läsa romaner av manliga författare som skriver om en manlig huvudperson, det är en annorlunda upplevelse än att läsa en kvinnlig författare som skriver utifrån en kvinnlig huvudperson. Ardelius är verkligen en författare värd att läsa!

Smakprov ur Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket:”Innan jag träffade dig kunde jag stå och prova ett par jeans och tänka: Vad spelade det för roll om de passar perfekt. Det roligaste som kommer att hända idag kommer ändå att vara när jag får kolla på reprisen av Beverly Hills. Jag kan lika gärna köpa en svart plastsäck, det blir billigare”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar