måndag 28 mars 2011

Jag är djävulen av Sonya Hartnett


Sonya Hartnett är en av mina favoritförfattare, hon är en otrolig berättare! Jag är djävulen kom ut redan 1996 i hemlandet Australien, men det dröjde tio år innan den gavs ut här i Sverige.

Jag är djävulen handlar om Kitten Latch och man förstår ganska tidigt att han inte är som alla andra. "Tvillingarna" som finns i hans huvud får honom att bli en väldigt osympatisk person. Kitten bor i ett stort gammalt hus där tiden tycks ha stått stilla sedan dagen det byggdes. En dag flyttar ett ungt par in i grannhuset, Curtis och Aimee, och Kitten är där och spionerar på dem från toppen av ett träd. Kitten gör sig vän med kvinnan, men ovän med mannen. Till en början är vänskapen Kitten och Aimee emellan vänlig, men det övergår snart till att bli något helt annat.

I Jag är djävulen följer vi Kittens inre tankar och hans psykiska störning som driver honom att göra de mest groteska saker.

Läs också Fjäril och Torsdagsbarn av Sonya Hartnett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar