tisdag 22 november 2011

Min systers dotter har många pappor av Christina Wahldén

Detta är fortsättningen på I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig av Christina Wahldén som jag tidigare bloggat om.

I min systers dotter har många pappor får vi åter stifta bekantskap med Ombeni som lyckats fly från Kongo till Sverige. När Ombeni bott i Sverige i fyra år återser hon sin syster Maua som också lyckats ta sig till Sverige och som nu hittat Ombeni. Med sig till Sverige har Maua sin dotter, ett litet spädbarn. Maua har varit med om hemska saker i hemlandet och hon orkar knappt ta hand om barnet. Nu bor både Ombeni, hunden Gösta, Maua och bebisen i Ombenis lilla lägenhet. Hela tiden oroar de sig för om Maua kommer att få stanna i Sverige.

När Ombeni får erbjudande om att flytta till Småland för att jobba tackar systrarna ja och de kommer till ett litet samhälle som de ganska snart kommer att gilla. De bor tillsammans i en liten stuga och livet fortsätter, men Maua är inte riktigt den syster som Ombeni en gång kände. Vad är det egentligen Maua har varit med om och vad hände med deras tredje syster Isabelle som till skillnad från Ombeni och Maua inte lyckades rymma från rebellerna som höll dem fångna?

Min systers dotter har många pappor är en mycket läsvärd bok med ett allvarligt ämne. Det rekommenderas att man läser första boken om Ombeni innan man ger sig på den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar