måndag 17 september 2012

Som Zlatan fast bättre av Niclas Christoffer


Äntligen! Välkomna tillbaka till skolan och till bloggen, nu kör vi igång och tipsar om böcker igen! Ett tips nu när ni har fått era fina mac-datorer är att ni också kan låna e-böcker. Klicka in här och läs mer: E-böcker

I somras läste jag många bra böcker och jag skulle speciellt vilja presentera en av dem. Den heter Som Zlatan fast bättre. Jag träffade författaren Niclas Christoffer på bokmässan i Örebro i april i år, han var väldigt sympatisk och väldigt rolig. Efter mötet bestämde jag mig för att läsa boken. Den handlar om en kille med ätstörningar, något som Niclas själv har erfarenhet av. Det är en mycket bra och intressant bok och författaren har använt ett lätt språk som gör att läsandet flyter på väldigt bra. 

Huvudpersonen heter Simon och är femton år. Han bor i Stockholm med pappa Erik och lillebror Pontus, Simons mamma har nyligen gått bort i en olycka och pappa Erik vill inte bli påmind om detta. Hela familjen flyttar därför ner till Skåne för att börja ett nytt liv. Där har Simon kommit in på ett fotbollsgymnasium och han är väldigt glad, nu har han chans att göra det han verkligen gillar på heltid, att spela fotboll.

Simon börjar på skolan och han verkar trivas, men han blir mer och mer övertygad om att han måste gå ner i vikt för att bli en ännu bättre fotbollsspelare. Simon börjar träna hårdare  och oftare och hoppar över vissa måltider, trots att skolsköterskan säger att hans vikt är bra. Simons tankar kretsar mer och mer kring mat, kalorier och träning och till slut är han helt fast, han får anorexi. 

Böcker som handlar om killar med ätstörningar finns det inte många av, bra jobbat av Niclas att skriva Som Zlatan fast bättre säger jag! Denna bok behövs, för det är ju självklart inte bara tjejer som drabbas av ätstörningar. Läs Som Zlatan fast bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar