måndag 12 november 2012

Mycket mer än så av Sarah Dessen


Utan att ljuga kan jag väl säga att Sarah Dessen är en av USA:s mest populära ungdomsboksförfattare. Jag har inte läst något av henne förut, men jag har hört att hon ska vara väldigt bra, så i somras läste jag Mycket mer än så.

Mycket mer än så är en mysig bok med en handling man lätt kommer in i, Dessen har lyckats skapa en härlig miljö där man vill vara. Boken handlar om Auden, en perfekt tjej som är väldigt duktig i skolan och som är mycket ansvarsfull i allt hon tar sig för. I större delen av sitt liv har hon pluggat och inte gjort något som ungdomar i hennes ålder brukar göra. Båda hennes föräldrar är akademiker och kraven på Auden är höga. Dessa krav och hennes föräldrars bråk och skilsmässa gör henne sömnlös och hon känner sig fruktansvärt instängd i den trygga värld hon lever. 

Så blir Auden erbjuden att tillbringa sommaren hos sin pappa och hans nya fru och nyfödda dotter vid kusten. Det förändrar allt för Auden. Hon får sommarjobb i bonusmammans klädbutik och hon får nya vänner. För första gången i sitt liv kan Auden släppa loss. En dag träffar hon Eli som inte heller kan sova. De börjar hänga tillsammans på nätterna på fika, i matbutiker och på ett tvätteri. Tillsammans gör det upp en plan på allt det Auden bör ta igen av det hon har missat under sin uppväxt.

När den svenska sommaren inte riktigt levde upp till våra förväntningar tillbringade jag några timmar i den soldränkta kuststaden Colby tillsammans med Auden och hennes nya vänner. Det kändes bra och det var nästan lite sorgligt när boken tog slut. Karaktärerna är fina och känns realistiska och jag gillar relationerna karaktärerna emellan. Mycket mer än så är en läsvärd bok och jag kan tänka mig att läsa mer av Dessen som har gett ut ett tiotal böcker hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar