onsdag 3 april 2013

Ge mig arsenik av Klara Krantz


Ge mig arsenik bapapa! Känns det igen? Ja, det är ju de första orden i Håkan Hellströms låt Känn ingen sorg för mig Göteborg som också har fått ge namn åt Klara Krantz debutbok. Vilken debutbok sen! Underbar läsning, och inte bara på grund av alla Håkan citat!

Elisabeth går i nian och allt är ganska tråkigt. Hon har flyttat från Mörbylånga på Öland till Säby i Stockholm och hennes föräldrar är skilda, Elisabeth vägrar att prata med sin pappa på grund av skilsmässan. Elisabeths före detta bästis Katrina har vänt Elisabeth ryggen och har nu nya vänner. Men så en dag åker den helt vanliga Elisabeth Jansson in till Stockholm för att köpa en dagbok och hon hittar en helt perfekt skrivbok, som hon snor, samtidigt byter hon namn, för från och med nu är hon geniet och författaren som inte kan ha ett så ocoolt namn som Elisabeth. Elsa låter mycket bättre.

Samma dag går Elsa förbi en skivbutik och slinker in lagom för att se Håkan Hellström uppträda, Håkan har precis släppt sitt debutalbum Känn ingen sorg för mig Göteborg och Elsa blir totalt fast! Håkan blir nu soundtracket till den nya Elsas liv. Från och med nu sitter hon helst på sitt rum i saccosäcken med Håkan i lurarna och skriver på sitt mästerverk, i den snodda skrivboken. Hon skriver om svek, om skilsmässa, om vänskap och om att flytta och om alla de känslor som ryms inom Elsa. Allt känns på riktigt, handlingen, karaktärerna och känslorna, detta är en underbar bok!

”Det är någonting med hans röst, det är någonting med orden han sjunger, det är liksom så helt på riktigt. Hans ansikte, bara det finns och bara det är viktigt och på nåt vis är det som om han sjunger just till mig. ’Ge mig nåt som tar mig någonstans’, det är nästan inte sång, det är nästan ett skrik bara och det är till mig, det är till Elsa Jansson, författare-geni, författare-geni”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar