måndag 9 maj 2011

Mitt extra liv av Johan Unenge


Mitt extra liv är en serieroman av Johan Unenge som jag gått och sneglat på länge i bokhyllan. Romanen är berättad omväxlande som en vanlig roman med text och som en seriebok med bilder och text. Jag gillar att Unenge blandar roman med serie, det är ett häftigt sätt att berätta. Unenge är en fantastisk tecknare och har även teckant Måns Gahrtons böcker om Eva och Adam.

Mitt extra liv handlar om Mattias som bor i Hellevik och umgås med Ubbe. Ubbe gillar tv-spel, eller är snarare helt besatt av tv-spel. Mattias tycker att spelen blir råare och råare och Mattias upptäcker att det finns andra saker som är betydligt roligare än spel, nämligen Alva.

När killarna inte spelar spel går de på basket och tittar på Hellevik Tigers stjärna Yosseff, han är hyllad och har till och med fått en pizza uppkallad efter sig, men samtidigt har en obehaglig stämning trängt sig in i Hellevik. Främlingsfientligheten växer med de flygblad som cirkulerar i samhället.

En dag rymmer några flyktingar från flyktingförläggningen i Hellevik. Mattias pappa som är polis ger sig ut för att leta, liksom många andra frivilliga. Mattias är ensam hemma när det knackar på dörren...

Om ni som jag gillar detta, kanske ni också gillar:
Petter Lidbecks "De tusende"
Brian Selznicks "En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret" (En kombination av bilderbok, serieberättelse och film)

Fråga på bibblan efter fler serieromaner/grafiska romaner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar