tisdag 25 oktober 2011

Affektion av Martin Jern

Affektion är den mest otäcka bok jag läst på länge. Martin Jern har tidigare gett ut Så värt som jag inte har läst men som jag kommer läsa nu när jag upptäckt hur duktig Martin är på att fånga mig som läsare.


Vännerna Kate och Ali har som tolvåringar redan testat på det mesta man kan testa, droger, alkohol och har ett utsvävande liv i allmänhet, de vet hur de ska utnyttja andra för att få som de vill. På en fest hittas Zara död i en frysbox och efter det är allt svart. Några år senare, när Kate är 16, cirkulerar nakenbilder av henne på nätet och hon bestämmer sig för att hoppa av skolan och flytta från Helsingborg till systern i Malmö.

Boken slutar väldigt hemskt, när man tror att det inte kan bli mycket värre, så blir det värre. Jag ryser när jag tänker på det. En otroligt stark läsupplevelse, som jag inte tror jag kommer uppleva igen på länge. Jag vet inte vad jag ska säga om boken mer än otäck och läsvärd. Jag hittar inga ord. Läs boken och diskutera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar