tisdag 4 oktober 2011

Du vet var jag finns av Rachel Cohn

Laura och Miles är kusiner men de växer upp som systrar. De står varandra väldigt nära och umgås jämt, men när de blir äldre utvecklas de åt olika håll. Laura är vacker och duktig i skolan, Miles är lite mullig och annorlunda och bryr sig inte så värst mycket om skolan. Efter att Miles och Laura fått i uppdrag att rensa ut gamla tant Lills rum (Lill är kvinnan som uppfostrade Lauras pappa) och hittar droger förändras allt, kusinerna hittar tillbaka till varandra, men det visar sig att det inte kommer att hålla speciellt länge. Den perfekta Laura häller i sig flera tabletter och vaknar aldrig mer, kvar står Miles som inte vet hur hon ska hantera situtationen eller hur hon ska kunna leva kvar i en värld utan Laura.

Rachel Cohn har tillsammans med David Levithan skrivit den fantastiska boken Nick och Norahs oändliga låtlista och jag hade därför höga krav på Du vet var jag finns. Jag blev inte besviken, Rachel Cohn är fantastisk på att skapa levande karaktärer som verkligen känns äkta. Miles är en karaktär man får lära känna på djupet och det är det bästa med Du vet var jag finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar