måndag 7 maj 2012

The Fault in Our Stars av John Green


Jag har läst en helt fantastiskt bra bok som heter The Fault in Our Stars som är skriven av John Green, författaren till Looking for Alaska som jag tidigare skrivit om och lovprisat på bloggen.

The Fault in Our Stars handlar om Hazel, en tjej som har obotlig cancer i lungorna. Det låter som en sorglig och jobbig bok och det är det till viss del, men Hazel är en tjej som man verkligen gillar och man känner snabbt sympati för henne. När hon på ett möte för cancersjuka ungdomar träffar Augustus Waters blir inget sig likt. Augustus är också en väldigt fascinerande person, han var en duktig basketspelare innan han blev sjuk och var tvungen att amputera en del av sitt ena ben, men han är ändå en så otroligt positiv och energigivande människa både för Hazel och för oss som läsare!

Samtalen mellan Hazel och Augustus är mycket intressanta att läsa, de pratar om viktiga och oviktiga saker, om stora och små saker, om livet och döden. Trots att det stundtals är en väldigt sorglig bok smålog jag mest hela tiden när jag läste den, i alla fall innan jag kom till de 50 sista sidorna. Mer om handlingen vågar jag inte skriva, jag vill bara uppmana alla att läsa denna underbara bok. John Green är en fantastisk berättare, han klättrar på min lista över favoritförfattare, just nu ligger han på topp tio listan!

En smått tokig John Green berättar om The Fault in Our Stars:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar