tisdag 29 maj 2012

The nightmare card av Catherine Johnson


The nightmare card är en lättläst och dyslexivänlig engelsk bok. Gillar du läskiga och kusliga böcker och behöver en lättare bok på engelska är detta något för dig.

Boken handlar om Mina och hennes vän Sara, de är inte så populära i skolan som de önskar att de var, men när Sara får en tarotkortlek av sin moster får Sara en idé om hur de ska kunna göra sig mer populära, de börjar spå sina skolkamrater. Det visar sig att korten talar skrämmande sant om de personer de spår och Mina börjar tycka att det här med tarotkorten kanske inte var en så bra idé i alla fall. En dag försvinner Sara spårlöst och hon kommer inte tillbaka, har korten något med hennes försvinnande att göra?

Jag gillade slutet, jag ska inte tala om hur det gick naturligtvis, men jag kan säga att det är kul med böcker som inte slutar så som man tror att de ska göra. Ibland är det till och med mer spännande och känns mer realistiskt om det inte alltid slutar lyckligt som i sagorna…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar