torsdag 17 september 2009

Livet på en kylskåpsdörr

Detta är en liten bok med stort innehåll. Livet på en kylskåpsdörr är skriven med post-it lappar! Sidorna i boken är gula och rosa och består av meddelanden mellan mor och dotter. Claire och hennes mamma är båda väldigt upptagna personer och därför konverserar de ofta genom post-it lappar som sätts på kylskåpsdörren. Till en början är dessa lappar ganska så ”vanliga”, till exempel inköpslistor, Clarie vill ha pengar till kläder och så vidare. Men så får mamman ett tråkigt besked. Hon har cancer och innehållet på kylskåpets post-it lappar förändras rejält. Starka känslor av ilska, kärlek och ledsamhet täcker snart kylskåpet.

Om ni vill läsa en annorlunda roman (annorlunda på ett bra sätt) är detta en roman för er. Den berör, är lätt att läsa och går framför allt fort att läsa, precis som post-it lappar!

”Mamma,
Jag har handlat. Titta i kylskåpet.
Jag har vattnat blommorna och gjort
rent i Peters bur, jag har städat i vardagsrummet och köket
och jag har diskat.
Nu går jag och lägger mig.

Din hushållsslav
Claire”

Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar