torsdag 24 september 2009

Tusen strålande solar


För en vecka sen satte jag mig på tåget mot Stockholm för att sedan ta båten över till Finland och tre dagars kompetensutveckling i Vasa. I resväskan låg Khaled Hosseinis Tusen strålande solar. Jag har tidigare läst Flyga drake av samma författare och eftersom jag hade svårt att lägga ifrån mig den så var förhoppningarna på den här boken extra höga.


Hosseinis språk är lättläst men målande och hans karaktärer är starka och målmedvetna. Händelserna i romanen utspelar sig i Afghanistan från 1970-talet och fram till 2003. Vi får följa två olika kvinnor, Mariam och Laila, från barndom till vuxen ålder. Den ena växer upp med en ensamstående mamma i ett ruckel utanför staden och den andra i ett väl fungerande hem med välutbildade föräldrar. Trots deras olika bakgrund kommer deras vägar att korsas då de båda blir bortgifta med samma man, en man som misshandlar dem båda.


Förutom handlingen om två kvinnors liv berättas också historien om ett land i förtryck, krig och svält och hur detta påverkar den vanliga människans vardag. Som läsare får man på så sätt en liten inblick i landets kultur och traditioner.


Hosseini bygger sin roman runt verkliga händelser, t.ex. får vi följa Laila när hon ser attacken mot World Trade Center på tv. Dessa inslag gör att man som läsare får en känsla av att hela romanen skulle kunna vara sann. De svårigheter som Mariam och Laila ställs inför är inte påhittade till hundra procent, säkert finns det ett flertal kvinnor i Afghanistan som upplevt liknande bekymmer och känt på samma sätt.


Trots fullspäckat schema under mina tre dagar i Finland lyckades jag läsa ut boken och när jag läst sista sidan la jag ifrån mig boken med en känsla av saknad. Mina förväntningar infriades och och boken går direkt in på topp fem listan över de bästa böcker jag någonsin läst!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar