tisdag 29 september 2009

No och jag av Delphine de Vigan

No och jag är en fin liten berättelse och att den utspelar sig i Paris gör den inte precis mindre bra. Jag slukar alla böcker som utspelar sig i Frankrike! No och jag handlar om Lou Bertignac, yngst, minst och bäst i klassen. Hon är en mycket spännande karaktär och otroligt smart för sina 13 år.

I skolan ska Lou förbereda ett föredrag och utan att riktigt ha tänkt igenom det hela säger Lou att hon vill intervjua uteliggare. Läraren tycker att det är ett strålande ämne och Lou beger sig ut på Paris gator. På Gare d’Austerlitz träffar hon No, en artonårig, hemlös tjej som mot en bit mat låter sig intervjuas. Deras möte vänder upp och ner på Lous liv. Lou försöker hjälpa No och ge henne ett hem och en familj. No får då också träffa Lucas, Lous hemliga kärlek. Stämningen i boken känns hemtrevlig och fransk på något vis men också lite sorgsen. Boken är lätt att läsa och jag drogs in i handlingen väldigt fort.

1 kommentar:

  1. En jättefin bok med ett budskap. Tänk om vi var lika angelägna att ge människor som sover i tunnelbanan ett hem, som vi är att skicka människor till månen?

    SvaraRadera