torsdag 15 oktober 2009

Beijing doll


Bejing doll är skriven av Chun Sue, en ung kinesisk tjej som egentligen heter Lin Jiafu. Beijing doll är hennes debutroman och den skapade stor uppståndelse när den gavs ut i Kina, den förbjöds av de kinesiska myndigheterna för att den visade upp en bild av ungdomar som myndigheterna inte tyckte var acceptabel. I Beijing doll får vi följa huvudpersonen och hennes kamp att få vara tonåring, Chun Sue visar oss ett undergroundliv, ett liv som vi västerlänningar inte har fått chans att blicka in i. Romanen innehåller kärlek, känslor av ilska och maktlöshet och uppror mot det traditionella; ”en kamp om att försöka vara en individ i en enhetlig massa”, som författaren själv beskriver det.

Avskräcks inte av det något barnsliga omslaget som jag till en början gjorde. Denna bok passar er som är nyfikna på andra kulturer!

”Under min långa ledighet bestämde jag mig för att läsa tyska. Att jag inte valde franska eller italienska berodde på att jag tyckte att Tyskland kändes mer avlägset och starkt än Frankrike och Italien. Rhenfloden flyter rakt igenom, det är ett land värt att tänka på. Men mamma var inte så glad. ’Vad har du för nytta av att kunna tyska?’ sade hon, som vanligt utan några som helst visioner. Hur jag än bönade och bad vägrade hon att betala för kursen. Efter det kände jag mig så knäckt att jag aldrig mer satte min fot på någon kvällskurs eller extraföreläsning. Jag ville att hon skulle förstå att studier är en rättighet och inte en gåva. Jag tänker inte förlösa någon energi på att kämpa för något som redan tillhör mig. De ska erkänna att de har fel, även om det kostar mig min framtid. Den struntar jag ändå i”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar