torsdag 22 oktober 2009

Blod

Igår läste jag ut Åsa Anderberg Strollos andra bok Blod. Bryta om är den första och den är också en av mina absoluta favoritböcker så förhoppningarna på Blod var väldigt höga.

Blod handlar om Ida som bor tillsammans med sina föräldrar och lillebror. En dag hittar Ida ett kuvert på mammans skrivbord, Ida öppnar det och det visar sig innehålla ett brev från en man som varit mammans pojkvän en gång i tiden. I brevet frågar mannen om Ida är hans dotter. Idas värld blir plötsligt jobbigare att befinna sig i. Stämmer det som står i brevet? Är David inte hennes riktiga pappa? Ida vill veta, men drar sig för att ställa mamman mot väggen. Till slut bara måste hon få veta hur det ligger till, hon klarar inte av den gnagande känslan av oro som finns inombords. Hon går till konsthallen där mamman jobbar för att fråga om det finns någon sanning i brevet. Efter att Ida avslöjat att hon läst mammans post blir relationen i familjen väldigt jobbig och konstig. Jag ska inte berätta hur det slutar såklart, men jag tycker att boken var helt klart läsvärd! Men om jag får välja mellan att läsa Bryta om och Blod, väljer jag Bryta om flera gånger om!

Passa på att läsa böcker under höstlovet! Blod passar mycket bra som höstlovsbok och den finns att låna på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar