tisdag 23 mars 2010

Fullträff nr 1: Jag finns av Maja-Maria Henriksson

Ibland har man tur att få läsa två riktiga fullträffar efter varandra. Jag finns, en debut av Maja-Maria Henriksson, borde alla som går i skolan och alla som jobbar på en skola läsa (och alla andra också såklart). Den handlar om Johanna och bygger på författarens egen erfarenhet från hennes skoltid. Johanna blir mobbad i skolan och i hemmet finns ingen trygghet, för även där blir Johanna nertryck av sin egen mamma. Johanna försöker ”skydda” sig själv genom att intala sig att hon inte finns, hon försöker blunda bort övergreppen. I titeln kan man på så sätt ändå ana något gott. Det är en väldigt stark och hemsk berättelse. Jag blir både arg och ledsen när jag läser om hur lärare väljer att se bort när Johanna behandlas illa. Tyvärr tror jag att detta är verkligheten för många ungdomar idag. Varför inte göra denna bok till obligatorisk läsning för lärarstudenter? Den är inte alls svår att läsa språkligt, men dock otroligt svår på grund av innehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar