tisdag 9 mars 2010

What the birds see Sonya Hartnett

Vasagymnasiet har ett bra utbud av engelska böcker och i väntan på de nya engelska böcker jag beställt har jag läst en som jag varit nyfiken på länge. What the birds see är skriven av Sonya Hartnett som fick ALMA-priset 2008, hon var då en för mig okänd författare, men nu har jag hunnit läsa två av hennes böcker. ALMA-priset är förövrigt ett litteraturpris till Astrid Lindgrens minne och enligt ALMA (läs mer på hemsidan: http://www.alma.se/) världens största barn- och ungdomslitteraturpris. Prissumman är på fem miljoner svenska kronor och delas ut årligen till en eller flera mottagare. Jag förstår varför australiensiskan Sonya Hartnett fick priset, hon har ett otroligt vackert språk. Hennes romaner läses därför med fördel på orginalspråk!

What the birds see är en ganska tragisk historia om Adrian som oroar sig för alla tänkbara saker här i världen. Han är rädd för kvicksand, tidvågor, köpcentra och att han ska brinna upp. När vi kommer in i Adrians liv är det framför allt två saker han går runt och funderar på: det stora havsmonstret en fiskebåt fått på krocken och de tre barn som gått till kiosken för att köpa glass men som aldrig kom tillbaka.



Adrian bor tillsammans med sin mormor och morbror, han pratar inte så mycket, han gör alltid som han blir tillsagd och han har dagliga rutiner som sällan eller aldrig ändras. Men allt detta förändras när det flyttar in en barnfamilj i grannhuset. Historien är lite sorglig och melankolisk, men väldigt fin. Man känner med Adrian som är en väldigt realistisk karaktär. Detta är en mycket läsvärd bok med inte alltför svår engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar