onsdag 21 september 2011

Ny böcker fortsättning

”Inte på riktigt inte på låtsas” av Maja-Maria Henriksson
”Inte på riktigt inte på låtsas” är fortsättningen på den väldigt hemska ”Jag finns” som jag bloggat om tidigare. Den handlar om Johanna som blir psykiskt och fysiskt misshandlad både i hemmet och i skolan. I ”Inte på riktigt inte på låtsas” tvingas Johanna flytta hemifrån och klara sig själv.

”Pojken som sprang bort” av John Boyne
John Boyne skrev ”Pojken i randig pyjamas”, en bok som blivit läst och gillad av många, liksom filmatiseringen av boken. ”Pojken som sprang bort” handlar om en pojken som rymmer hemifrån för att fly undan bekymmer, han möter en dockmakare som försöker få pojken att återvända hem. Undan för undan avslöjas varför pojken sprang hemifrån.

”Älskar, hatar” av Jenny Downham
Jenny Downhams bok ”Innan jag dör” var så otroligt sorglig, men väldigt bra. Förväntningarna på ”Älskar, hatar” är ganska höga, i alla fall från min sida.

”En bit av mig fattas” av David Levithan
En av mina favoritförfattare i kategorin ungdomsböcker är David Levithan. Han skriver väldigt realistiskt och han skriver väldigt ofta om musik. I ”En bit av mig fattas” skriver David Levithan om 11 september och om ungdomarna Claire, Peter och Jasper som bor på Manhattan. Vi får följa deras upplevelser och tankar under dagen.

”Jag vill bara att du gillar mig” av Ingrid Olsson
Ingrid Olsson har skrivit flera ungdomsböcker och de jag har läst har verkligen varit bra. Denna är nog inget undantag. Handlingen utspelar sig i ett klassrum. Där får vi följa tio elevers tankar. Det är tankar om allt möjligt, men mest av allt är det tankar om att vilja bli omtyckt av någon.

”Välkommen hem” av Johanna Lindbäck
Johanna Lindbäck är en författare som verkligen lyckas fängsla med sina berättelser om unga människor. Det är precis som om hon fortfarande vet hur det är att vara sjutton år. Jag ser fram emot att läsa hennes nya bok, som är den femte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar