onsdag 21 september 2011

Ny böcker!

Vilken höst! Det ges ut så väldigt många nya ungdomsböcker att jag inte vet i vilken ände jag ska börja läsa! Ont om böcker är de sannerligen inte, men desto mer ont om tid. På torsdag till söndag är det bok- och biblioteksmässa i Göteborg, då brukar en hel del av ungdomsboksförfattarna vara på plats och prata lite grann om sina böcker. Jag ska dit på fredag, så jag hoppas att författarnas berättande kan hjälpa mig att välja vilka böcker jag ska läsa!
Just nu är jag väldigt nyfiken på följande böcker:

”Istället för att bara skrika” av Elin Nilsson
Elin Nilsson är debutant och debutanter är alltid spännande. Man vet inte vad man har att vänta och om det är bra blir man så glad, då finns en ny författare att följa. Boken handlar om Andrea som ger sig ut för att hitta den person som skrivit utpressningsbrev till hennes mamma. ”En deckarintrig av sällan skådat slag” skriver Dagens Nyheter.

”Pojkarna” av Jessica Schiefauer
Jessica har även skrivit ”Om du var jag”, en bok som jag tidigare bloggat om och som jag gillade väldigt mycket. Det ska bli spännande att se om denna bok är lika bra. Detta är en poetisk roman som handlar om 3 tjejer som blir trakasserade av killarna i skolan.

”Affektion” av Martin Jern
Martin har skrivit boken ”Så värt” och detta är alltså hans andra bok. Dagens nyheter skrev så här om ”Affektion”: ”Briljant blandning mellan filmerna Ghost world och American psycho”. Det låter som en ganska läskig bok tycker jag.

”Hoppas” av Åsa Anderberg Strollo
Detta är nog faktiskt den bok jag mest ser fram emot att läsa! Jag har rekommenderat hennes ”Bryta om” till alla som säger att de vill läsa en bra och gripande roman. Den är fantastisk. ”Hoppas” liknar på många sätt ”Bryta om”, utsatta tjejer har huvudroll i båda. I ”Hoppas” möter vi Jonna som sticker till Stockholm för att ingen bryr sig om henne hemma. I Stockholm är livet lite tuffare än vad hon trodde att det skulle vara, Jonna blir tvungen att leva på gatan.

”Flyga högt” av Katarina von Bredow
Det finns fler tjejer som gillar Katarina von Bredow än tjejer som inte gillar henne. Katarinas böcker är omåttligt populära och jag förstår varför. De tar upp både positiva och negativa ämnen som aldrig blir inaktuella. ”Flyga högt” handlar om kompisarna Tove och Vendela vars liv blir helt annorlunda när en ny tjej kommer till klassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar