måndag 29 oktober 2012

Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Jag hoppas ni har ett bra höstlov och att ni lägger undan skolböckerna för en stunds avkoppling med en härlig skönlitterär bok! Till Halloween och Allhelgona måste man ju läsa något riktigt läskigt. Varför inte Amanda Hellbergs böcker? Till exempel Jag väntar under mossan.

Tilda bor i Storbritannien med sin svenska mamma och brittiska pappa, nu är de på semester i Sverige hos morfar som bor i en gammal stuga ute i skogen. Oj vad mysigt och trevligt tänker ni, men det finns något i skogen, något oförklarligt och ont. När Tildas föräldrar åker iväg på en liten resa tillsammans stannar Tilda ensam kvar hos morfar och det är då mystiska saker börjar hända. Naturen förändras och blir overkligt kuslig.

Tilda har magiska gåvor och hon känner det övernaturliga som finns i skogen. Tilda får en märklig känsla av att hon måste försöka ta reda på vad som hände hennes mormor som försvann för 30 år sedan och har varit spårlöst försvunnen sedan dess. Men helt borta är mormor inte, Tildas morfar har sparat mormors saker och kläder, precis som att hon en dag kommer att komma tillbaka för att använda dem. Tilda kan dessutom känna en märklig närvaro av något eller någon, kan det vara hennes mormor?

Jag gillar att de övernaturliga inslagen och Hellbergs beskrivningar av den svenska miljön med skogen och sjön med den mystiska ön mitt i. Detta är en perfekt bok att krypa upp i soffan med när det är höstruskigt ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar