måndag 1 oktober 2012

Turk och Timotej- En natt av Lina Forss och Niklas Krog


Hm, tänkte jag när jag först hörde om En natt. Är inte detta väldigt, väldigt likt något annat jag läst? Två författare, en man och en kvinna, som skriver om två karaktärer, en tjej och en kille, som möts och som vi sedan får följa under en natt. Jag tänker på den fantastiska Nick och Norahs oändliga låtlista som är skriven av David Levithan och Rachel Cohn. Den utspelas också under en natt och där möts också kille och tjej som aldrig setts förut. 

Därför var jag lite skeptisk när jag först började läsa boken, men oj vad jag glömde det och sögs in i boken fullständigt! Turk och Timotej är två karaktärer som finns på egen hand i de båda författarnas tidigare böcker. Niklas Krog har skrivit om den baskettokiga Mattias, även kallad Turk, och Lina Forss har skrivit om Östermalmstjejen Timotej. Nu möts de alltså i En natt. Och vilken natt! Men vi tar det från början!

Det är julrush i Stockholm, folk trängs på stan för att panikköpa de sista julklapparna. Turk och hans vän Adrian är på jakt efter en julklapp till Turks lillasyster och Turk tror sig ha hittat den perfekta klappen i en binge med halsdukar inne på NK, men någon annan vill också ha halsduken, Timotej. Där står de alltså Turk och Timotej, slitandes i samma halsduk. Irritation uppstår och när Timotej och Turk börjar prata med varandra upptäcker de ganska snart att de inte gillar varandra alls. Men den där halsduken kommer inte att släppa taget om dem så lätt, trots att det verkar så när de skiljs åt utanför NK. De möts snart igen och trots olikheterna, eller man kanske ska säga tack vare olikheterna, växer deras relation och attraktionen dem emellan blir starkare och starkare.

Detta är en underbart fin kärleksberättelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar